Descriere
Este o lucrare care reda misterul procesului psihanalitic, spunand povestile unor pacienti si psihoterapeuti obisnuiti care, prin lucrul impreuna, surprind franturi din realitatea sufletului uman si din profunzimea spiritului si sfarsesc prin a fi schimbati de aceasta experienta comuna. Prezentand studii de caz extinse, in care un rol principal il are interpretarea viselor, autorul ilustreaza modul in care psihoterapia de profunzime cu supravietuitori ai traumei poate deschide pentru ambii parteneri ai analizei fereastra catre o alta realitate a lumii noastre, guvernata de daimoni, in egala masura ai luminii si ai intunericului. Pentru a face dreptate celor doua „lumi” – cea reala si cea mitopoetica –, Kalsched pledeaza pentru o viziune binoculara asupra realitatii, construind astfel o abordare psiho-spirituala integratoare a traumei.
„Cu multi ani in urma, D.W. Winnicott a clarificat faptul ca o dezvoltare sanatoasa presupune ca obiectele parentale sa fi raspuns «suficient de bine» sinelui spontan al copilului care intra in contact cu lumea prin doua canale – iubirea si agresivitatea. Aceste doua afecte arhetipale trebuie umanizate prin intermediul unei relationari stabile, puternice cu persoanele care sunt importante pentru noi. Abia atunci pot fi integrate si ne putem folosi agresivitatea in serviciul iubirii, si nu in serviciul urii sau apararii. Atunci cand acest lucru nu se poate realiza, iubirea si agresivitatea raman arhetipale, iar apoi se amesteca intr-un amalgam patologic care se manifesta sub forma compulsiei la repetitie sau a defenselor sado-masochiste […]”
CUPRINS
Multumiri 11
Ilustratii si figuri 13
Introducere 14
Lucrarea de fata 15
Doua lumi 20
Trauma si sistemul de autoingrijire 27
Cu gandul la suflet 32
Evolutia sufletului 34
Trauma si intreruperea dezvoltarii 39
Ganduri de incheiere 42
1. TRAUMA SI INTALNIRI SALVATOARE CU NUMINOSUL 45
Psihologia abisala si descoperirea lumii spiritului 48
Intalniri cu misterul 52
Fetita si ingerul 52
Vizite in momentul mortii 56
Jennifer si ingerul 56
Intalnire in pragul mortii cu un inger al luminii 65
Comentariu asupra celor doua cazuri prezentate: alegerea vietii 68
Fecioara Maria ca inger pazitor 70
Maria si pruncul la 11 000 de metri altitudine 70
O experienta mistica in cadrul unei analize jungiene 74
„Prezenta” remarcabila din acest capitol 80
2. PIERDEREA SI RECUPERAREA COPILULUI-SUFLET 84
Copilul intre lumi: spatiul tranzitional la D.W. Winnicott 87
Primul caz: pruncul din cusca 91
Al doilea caz: brokerul si copilul ingropat 93
Al treilea caz: Dellie si poneiul 106
Copilul pierdut si recuperat in mitologiile lumii 117
Pruncul Iisus si regele Irod 119
Pruncul Zeus si Cronos, devoratorul de copii 121
Perseu si furiosul rege Acrisiu(12) 122
Comentariu si reflectii asupra rolului agresiunii in aceste povesti 123
3. DISOCIEREA SI LATURA INTUNECATA A SISTEMULUI DEFENSIV 128
Intalnirea lui Dante cu Dis in Infern 128
Introducere 128
Dis si agresivitatea 134
Intrezarirea lui Dis in practica clinica 135
Dis in psihanaliza, in teoria jungiana si dincolo de ele 137
Coborarea 139
„Sa lase-orice speranta cine-a-ntrat” 142
Dis si demonul depresiei 144
Exemplu clinic: cazul Helen 147
Coborarea continua: Limbul 151
Un exemplu de reusita cu implicatii spirituale 157
Blocat in Limb: inocenta maligna 160
Diane: inocenta maligna 161
Dis si intruparea 167
Coborarea continua in regiunile de jos 170
Abaterea ingerilor de la portile lui Dis 171
Coborarea continua: intalnirea cu Dis 172
Intalnindu-l indeaproape pe Dis in transfer 175
Concluzie: doua tipuri de suferinta 179
4. TRAUMA, TRANSFORMARE SI TRANSCENDENTA 183
Cazul lui Mike 183
Introducere 183
Prima intalnire 187
Comentariu asupra clivajului de baza in trauma timpurie 190
Primele sedinte si recuperarea copiilor pierduti 192
Lucrul cu suferinta 196
Recuperarea baiatului/copilului pierdut 197
Baieti interiori si exteriori 200
Recuperarea femininului pierdut 202
Faza intermediara: o noua relationare cu energiile agresive 204
Furia in transfer 207
Placintarul si geamgiul 208
Bisericile in calitatea lor de sanctuare pentru integrarea iubirii si a urii 211
Revelatia, lacrima lui Buddha si aparitia compasiunii 212
Regresie si reconstituirea vechilor defense 217
Intoarcerea Simpatiei 218
Sacrificiul voluntar si jocul de-a decapitarea 219
Deschiderea catre suferinta este deschiderea catre Dumnezeu 221
Rezumat 224
5. INTREGIRE SI DEFENSE ANTIINTREGIRE 231
Introducere 231
Sa fii vazut in intregime 233
Intregirea si mostenirea noastra spirituala 235
Intregirea, oglinzile deformatoare si mitul personal 237
Experienta lui Jung de recuperare a intregului,
prin intermediul unui vis 239
O descriere ulterioara a intregirii, realizata de Jung 244
Contributia neurostiintei la intelegerea conceptului de intregire 247
Iain McGilchrist 247
Adevarata intregire 251
Traumele si defensele antiintregire 253
Allan Schore 254
Cazul Cynthia 258
Concluzii 266
6. ABORDARI PSIHANALITICE ALE LUMII INTERIOARE 269
Aplicarea teoriei la cazurile prezentate anterior 269
Ronald Fairbairn si persecutia interioara 270
John Steiner si refugiile psihice 274
Christopher Bollas si lumea interioara ca lume a spiritelor 277
Arnold Modell si sinele intim 280
Neville Symington si adevaratul vs falsul Dumnezeu 283
Comentariu 289
James Grotstein si subiectul inefabil al inconstientului 293
Misterul viselor si limbajul lor mitopoetic 294
Inocenta si sufletul pierdut 297
Prezentele interne angelice si/sau demonice si sistemul de autoingrijire 299
7. INOCENTA, PIERDEREA SI RECUPERAREA EI 305
Reflectii asupra operei Micul print, de St. Exupéry 305
Inocenta si perspectiva psihanalistilor asupra ei 305
Inocenta in literatura occidentala 307
Opera Micul Print de St. Exupéry 310
Cazul Barbara 315
Visul cu monstrul verde 316
Povestea: un mic print aflat intre lumi 320
Inocenta riscand experienta 321
Domesticirea: lanurile de grau 322
Lucruri nevazute ale inimii 327
Micul print il intalneste pe aviator 329
Povestea Barbarei, continuare 330
Micul print, incheiere: aviatorul incepe sa inteleaga 335
Lectiile ce se desprind din povestea noastra 337
Barbara: un vis tarziu 338
Concluzii 339
8. PERSONALITATEA SCINDATA A LUI C.G. JUNG 345
Cum sa invatam sa traim „intre lumi” 345
Introducere si trimiteri
la capitolele anterioare 345
Odiseea lui C.G. Jung intre lumi; paralele cu Micul print 349
Sfesnice ascunse 359
Povestea lui Jung, continuare 361
Dialectica celor doua lumi ale lui Jung, in raport cu Freud si psihanaliza 362
O vedere de ansamblu a povestii de viata a lui Jung 374
Recenzia lui Winnicott la
Amintiri, vise, reflectii 377
Afirmatiile lui Winnicott cu privire la presupusa psihopatologie a lui Jung 381
Esecul lui Jung de a atinge un stadiu unitar 381
Cautarea de-o viata si zadarnica a lui Jung a sinelui sau intreg 382
Defensele clivajului lui Jung 383
Evaluarea interpretarilor lui Winnicott 384
Prima acuzatie formulata de Winnicott: esecul lui Jung de a atinge un „stadiu unitar” 384
Cea de-a doua afirmatie a lui Winnicott despre Jung: cautarea inutila a sinelui 390
Cea de-a treia afirmatie a lui Winnicott cu privire la Jung: defensele sale disociative si personalitatea sa divizata 391
Sumar si concluzii 393
9. DEZMEMBRARE SI REMEMORARE 396
Reflectii asupra lucrului corporal cu visul, in lumina basmului Fata fara maini, de Fratii Grimm 396
Introducere 396
Despre includerea basmelor 400
Suprematia mintii asupra trupului 401
Cazul Deborah 404
Fata fara maini: partea intai 407
Fazele de inceput ale procesului terapeutic in cazul lui Deborah 410
Spre o intelegere teoretica 413
Fata fara maini: partea a doua 418
Procesul terapeutic al lui Deborah: etapa mainilor de argint 423
Fata fara maini: partea a treia 431
Timpul petrecut de Deborah in „padure” 433
Concluzii 437
NOTE 441
BIBLIOGRAFIE 449
INDEX 466